Wednesday, March 27, 2013

Bersabarlah wahai hati..

Bunyi semacam ja kan entry kali nie. Bulan/Minggu bermunasabah untuk diri saya (sepatutnya kn buat hari-hari sblm tido k)

Setiap kita pasti punya dugaan,mungkin bagi kita berat n tidak untuk orang lain karna setiap dugaan yang Allah berikan adalah sesuai utk bebanan hambanya. Cuma bagaimana cara kita atasi dugaan itu agar ia dapat berlalu tanpa meninggalkan kesan"parah' pada hati kita.

Sabar dan Doa adalah perisai dan senjata paling berkesan dan ia perlu disertakan dengan 100% kepercayaan dan kebergantungan pada DIA Yang MAHA ESA. Rawat hati dengan berzikir padaNya, InsyaAllah jalan keluar pasti ada.

Seringkali bila terjadi musibah kita sering bertanya KENAPA? MENGAPA? Kita perlukan jawapan segera...yupzz sy pun begitu. sedikit panduan yg saya ambil dr blog maryambadar.

Apabila hati terluka, seluruh badan akan merana dan perlu dirawat dengan segera, jika tidak masalah baru akan datang menjelma.

merawat hati yang luka :

1. Untuk mengelakkan daripada datang bisikan syaitan Baca Al Fatihah ( 1 kali )  Al-Baqarah ayat 1 - 5 ( 1 kali)Ayat Qursi (7 Kali ) Al-Baqarah ayat 284-286 ( 1 kali ),
  Al-Ikhlas,  Al-Falaq,An- Nass ( 1kali ) setiap kali selepas sembahyang Fardhu atau bila rasa tidak tenteram.
                  
2. Baca Al - fatihah diikuti dengan surah Al-A'Raf ayat 196-199 ,diikuti dengan ayat 200 sebanyak 7 kali kemudian tarik nafas hingga memenuhi dada dan hembuskan lakukan 3 kali, kemudian sambung ayat 201- 206.Mohon dengan Allah supaya dijauhi oleh gangguan syaitan yang bermaharajalela di hati ketika kita rasa kecewa.

3. Banyakkan membaca doa Rabbana Atina Fid dun ya hasanah wafil akhirati hasanah waqina 'azabannar.
4. Sebelum tidur baca A'uzubillhiminasy syaithonirrajim ( 21 kali ). Insya Allah lama-lama hati akan tenteram.


 
 
atau kita leh baca doa dari
 
 

 
 

Dr.badrul amin~~~  

katanya .saudara amalkan doa yg di ajarkan Nabi.Saw


 



 "Ya Allah.aku berlindung kepada mu daipada sifat sedih dan dukacita.Aku berlindung kepada mu ya Allah,dr sifat lemah dan malas.Dan aku berlindung kepada mu  

Ya Allah dari sifat penakut dan juga bakhil,Dan aku berlindung kepada mu  

ya Allah daripada beban hutang dan tekanan manusia."
 
 
 
 
 
 
 
 sampai jumpa dilain entry ya

sayang,
fairuz
011-286 88 786
 
 

 

No comments:

Post a Comment